7 نکته درباره ظاهر یک گوینده حرفه ای

تحقیقات نشان می دهد که اولین تصور مخاطب در عرض 7 ثانیه شکل گرفته می گیرد. بر اساس آخرین پیشرفت های علوم اعصاب، ما معتقدیم اکنون این عدد نزدیک به 0.7 ثانیه است! در زمان اندک، شما حتی چند کلمه را نمی توانید بیان کنید، اما چشم مخاطبانتان، اطلاعات زیادی از شما گرفته است. در این یادداشت، به بیان 7 نکته که در ظاهر یک گوینده حرفه ای خود را نشان می دهد صحبت خواهیم کرد.

1 – اهمیت ظاهر

هنگامی که یک مخاطب بر روی پیام شما متمرکز می شود، با دو نوع پالس مواجه خواهد شد: پیام هایی که از طریق ظاهر خود (لباس، ظاهر و مراقبت از بدن) و ارتباط (گفتاری، غیر کلامی و موضع) ارائه می دهید. در برخی مواقع، به دلیل آنکه صرفاً بر روی متن و محتوای گفتار تمرکز می کنیم، باعث می شویم به صورت ناخودآگاه مخاطب را جذب نکرده و او تمرکز خود را از دست بدهد.

2 – لباس برای تحت تاثیر قرار دادن

منظور از لباس، الزاماً یک لباس برند و گران قیمت نیست، بلکه پوششی است که ضمن آنکه پیام «منظم بودن» را به مخاطب ارائه کند، تمرکز و حواس او را نیز بر هم نریزد. مخاطب باید بیشتر جذب کلام شما باشد تا معطوف به لباس تان! اما در صورتی که لباس تان آشفته، کثیف، نامرتب، کهنه و … باشد، مخاطب به صورت ناخودآگاه و مستمر به لباس شما چشم دوخته و در حال قضاوت درباره آن است!

4 – چهره و نگاه با حس خوب

چهره و نگاه شما می تواند بیانگر بسیاری نکات باشد. نگاه شما می تواند به مخاطب حس همذات پنداری و صمیمیت را منتقل کند، گاهی هم ممکن است حس بی اعتمادی و فاصله داشتن را. چهره به بیانی، بیانگر حس درونی شماست و قدری سخت است اگر از درون آشفته اید و بخواهید چهره خندانی را به نمایش بگذارید!

گر بگویم که مرا حال پریشانی نیست – رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر ضمیر (غزلیات سعدی)

5 – استفاده از رنگ های معنادار

رنگ ها به صورت آگاهانه و ناخودآگاه بر روی مخاطب شما تاثیر می گذارند. عموماً بیشتر سیاستمداران مذهبی از رنگ آبی استفاده می کنند، این به این دلیل است که آبی رنگ اعتماد است.

بعضی از سیاستمداران، یک کراوات قرمز برای قدرت دارند، در حالی که اگر آنها یک بنفش و صورتی ایجاد کنند، به آنها امکان می دهد که توسط یک مخاطب زن بهتر شوند و آنها را درک کنند.

بعضی رنگ ها پیام نشاط شما را به مخاطب القا می کند و بعضی رنگ ها استرس! این انتخاب شماست که به عنوان یک گوینده حرفه ای، در پی ارسال چه پیامی به مخاطبانتان باشید.

6 – پس زمینه را در نظر بگیرید

پیش از اجرا، باید اطمینان حاصل شود که «پس زمینه چه رنگ است؟» چرا که در صورت روشن بودن پس زمینه و روشن بودن لباس شما یا بالعکس، ممکن است در هنگام اجرا به صورت یک سر در حال تکان داده شدن دیده شوید!

7 – همه چیز در دسترس داشته باشید

از زمانی که لباس پوشیده و آماده می شوید تا هنگام اجرای شما، اتفاقات بسیاری ممکن است رخ دهد که در اصطلاح به آن ها «غیر منتظره» می گوییم! اما پیامد است و محتمل.

از ریختن غذا بر روی لباس تان گرفته تا تمام شدن باتری موبایل تان یا … . یک گوینده حرفه ای، لازم است تا همه چیز را در دسترس داشته باشد تا در صورت بروز هر گونه حادثه ای، حفظ ظاهر کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *